Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, Jun 03, 2009

Ayam Telur

Pernah tengok ayam telur tak?. Ayam telur ni kalau dah tua dipanggil ayam pencen. Agaknya kerana dia dah pencen dari bertelur kot sebab tu di panggil begitu. Ayam telur yang kat reban tu sapa yang buatkan mereka bertelur?. Adakah dalam banyak-banyak ayam betina tu ada seekor ayam jantan? atau ayam-ayam ini diberi makanan khas yang mebolehkan mereka betelur. Mungkin ramai yang tak kisah tentang ini, tapi aku pernah terfikir juga persoalan ini.

Perkara begini kita kena tanya orang yang pakar tentang haiwan. Kebetulan aku pernah bertanyakan soalan ini pada sorang kawan lepasan Universiti Pertanian Malaysia sekarang Universiti Putera Malaysia. Katanya ayam telur ini memang akan bertelur, tidak ada ayam jantan atau makanan yang special diberikan. Ia memang di cipta untuk bertelur.

Telur yang dihasilkan juga tidak akan menetas jika dieram. Sebab tidak ada pesenyawaan berlaku. Selepas itu barulah aku faham. Nampaknya ilmu yang kita miliki ini hanya sedikit sahaja. Banyak lagi perkara yang kita tidak ketahui. Oleh itu rajin-rajinlah belajar, bertanya, membaca, memerhati dan memikirkan kejadian alam ciptaan Allah. Semoga apa yang kita pelajari, fikir, perhati akhirnya akan menuju kepada kesedaran yang kita ini hanya kerdil dan Ilmu Allah itu tiada batasannya.

Tiada ulasan: