Sudi-sudilah klik kat sini

Jumaat, Jun 05, 2009

Adik Beradik

Kalau di utara perkataan Adik Beradik ini mengikut yang aku faham ada hubungan kekeluargaan la tu, bukan setakat abang dan adik sahaja, sepupu dua pupu juga kira adik beradik le tu, kalau ada bau-bau bacang pun kira adik beradik juga la kot. Ikatan kekeluargaan ini amat penting juga, kita hidup di dunia ni kalau susah keluargalah yang akan kita cari.

Pepatah ada mengatakan "Yang Kurik Itu Kendi, Yang Merah Itu Saga, Yang Baik Itu Budi dan Yang Indah Itu Bahasa. Orang melayu memang indah berbahasa, dan Bahasa Melayu memang mudah untuk di palajari. Pernah aku ditegur oleh seorang lelaki Pakistan semasa sedang menaiki bas shutle di Lapangan Terbang Karachi dalam Bahasa Melayu. Bayangkan betapa terperanjatnya aku dalam banyak-banyak orang asing disekeliling aku masa tu, tiba-tiba sorang lelaki yang bukan Melayu menegur aku dalam Bahasa Melayu dan berbual dalam Bahasa Melayu dan dia kenal pula aku ini Orang Melayu. Katanya 6 tahun dia di Malaysia. Aku agak dia ni Bai jual kain kot kat Malaysia dulu.

Orang Melayu juga terkenal dengan budi yang baik, tak kira berapa rapat kita dengan seseorang atau adakah ianya adik beradik kita, tapi kalau dia dalam kesusahan mesti kita tolong punya. Tolong bukan seperti dalam cerita Anak Bapa "baik ada makna tu". Kita tolong dengan ikhlas.

Tapi zaman sekarang banyak dah berubah, manusia makin berpendidikan dan negara makin maju. Kadang-kadang kita mesti ada sikap berhati-hati kerana banyak yang suka mengambil kesempatan keatas kebaikan budi yang kita ada. Kawan aku pernah kata kita mesti ada sikap "curiga" terhadap setiap manusia yang kita temui. Jangan kita anggap semua orang baik. Apa pun pengalaman jugalah yang banyak membantu kita dalam kehidupan. Oleh itu respek la pada orang yang lebih berpengalaman. Jangan bila dah ada Ijazah atau Master atau PHD kita dah cukup terre (hebat).

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betul. Mungkin tinggi dari segi pendidikan tapi dari segi pemikiran masih lagi di tahap rendah..Itulah yang selalu berlaku dalam kalangan kita pada zaman sekarang...

Tanpa Nama berkata...

En Taher, sy dah komen dh. Link blog sy plak.heheheee -Nana.