Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, Jun 24, 2009

Cakap Untuk Jadi Jutawan

Aku rasa jutawan-jutawan yang ada di dunia ini kebanyakannya menggunakan mulut untuk menjadikan duit mereka tumbuh seperti taugeh yang tumbuh didalam gelap. Tak kira siang atau malam, tidur atau berjaga duit mereka sentiasa sahaja becambah dan bercambah. Mereka mesti bermula dengan bercakap, mesti dengan bercakap punyalah, mana ada cara lain, sebab kalau nak jual sesuatu produk mesti mula dengan cakap. Kalau tak cakap mana orang nak beli.

Hari ini dalam mesyuarat jabatan, Ketua Jabatan suruh orang cakap, dia kata "cakap, cakap apa saja, bukan kena bayar". Mungkin dia nak test power anak buah dia, yang mana boleh bercakap dan yang mana tak boleh bercakap (bukan bisu da). Sebab taktik boss ni senang saja, mereka saja nak nilai kita, manusia kan memang suka menilai orang, terutama yang dah bergelar boss. Semasa bercakap juga kita akan keluarkan idea, dari idea itu juga boss boleh menilai kita. Sebab itu aku tak suka bercakap aku lebih suka mendengar. Lagipun kerja aku mengajar dah jenuh aku bercakap, nak kata aku tak pandai bercakap, mustahil juga sebab dah ramai pelajar yang aku ajar lulus dan dah bekerja.

Tapi harus juga diingat ada sesetengah orang cakap je lebih, kerja habuk pun tarak. Harap-harap orang begini tak ada kat tempat aku. Pepatah juga ada menyatakan bahawa "Kerana Pulut Santan Binasa, Kerana Mulut Badan Binasa" Pepatah ini sesuai bagi orang yang tak ada otak saja. Bagi orang yang berakal mereka tidak gunakan mulut untuk membinasakan badan. Mereka gunakan mulut untuk menjadi jutawan.

Jadi akupun berazam lepas ini akan menggunakan kuasa mulut (cakap) untuk menghasilkan jutawan baru. Ya!! jadi jutawan seperti jutawan yang ada di dunia ini. Tak perlulah nak sebut nama nanti mereka minta royalti pula.

Apa macam ada peluang tak aku jadi Jutawan. Apa pun hasrat dan cita-cita pasti akan berjaya jika kita berusaha. Seperti tajuk blog aku ini "Indahnya Mencapai Kejayaan. Dapatkan Yang Terbaik Dalam Hidup. Anda Pasti Akan Mencapainya".

Apa sahaja perkara yang kita inginkan mesti ditafsirkan dahulu oleh minda kita agar minda kita akan memandu kita kearah apa yang dihajati. Mana ada perkara yang akan terjadi secara kebetulan. Mana ada orang yang menjadi Jutawan secara kebetulan. Mesti ada kemahuan, hasrat dan disertakan dengan usaha. Biarpun masa yang ada hanya 24 jam sehari, 7 hari seminggu dan 4 minggu sebulan. Tak kira hujan ataupun panas, tak kira kerja sepenuh masa atau "part time" atau kerja "flexible" yang penting ada kemahuan dan usaha, pasti akan berjaya.



2 ulasan:

alladiin berkata...

wow..dahsyatlah lu... cayalah bro.. insyaallah lu boleh jadi jutawan. Wa doakan..

Taher Kasa berkata...

Terimakasih alladiin, semoga mulut kau masin dan doa kau termakbul