Sudi-sudilah klik kat sini

Selasa, Jun 16, 2009

Malaysia Boleh

Aku amat bersyukur kerana tinggal di Negara yang diberi nama Malaysia. Sebuah negara yang aman dan damai. Jika nak dibandingkan dengan negara jiran yang bersebelahan jauh panggang dari api keamanannya. Lihat sahaja negara Thailand dan Indonesia, jauh sekali amannya negara aku ini. Thailand (Siam) bukanya jauh dari tempat tinggal aku sekarang, lebih kurang 16 km sahaja, 20 minit saja perjalanan dengan kereta. Tak ada niat pula aku nak menyeberang sempadan, tambah-tambah bila mendengar berita tentang suasana di Selatan Thai. Harap-harap saudara semuslim kita disana akan mencapai keamanan dan kesejateraan seberapa segera. Moga Allah akan memberikan kekuatan kepada bagi mereka menempuh segala rintangan dan cabaran di negara sendiri.

Sebenarnya tujuan aku menulis hari ini nak menyatakan keistimewaan yang aku rasa aku perolehi ditempat yang aku diam sekarang ini. Tempat kerja aku ini sebenarnya besempadan dengan negeri Kedah. Aku bekerja kat Perlis, Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Ulu Pauh, Arau, Perlis (PTSS). Letaknya memang betul-betul ditepi sempadan negeri Kedah. Kalau masuk melalui Google Earth atau Google Map kedudukannya ialah 6 darjah 26.55.17 N / 100 darjah 20.29.29 E. Bukan main detail lagi nak bagitau kedudukan. PTSS nama singkatan diberi yang bakal bersaing dan terkenal seperti PUO (Politeknik Ungku Omar).



Aku tinggal di negeri Kedah lebih kurang 12 km dari tempat kerja aku. Keistimewaan yang aku nak nyatakan (istemewa bagi aku, bagi orang lain mungkin tidak kot) ialah>-
  1. Aku bersarapan di Kedah, makan tengahari di Perlis.

  2. Aku boleh makan malam di Perlis tetapi tidur di Kedah.

  3. Satu ketika dahulu aku boleh berurusan dengan Pejabat POS tujuh hari seminggu. Sebab hari Ahad pejabat POS di kedah dibuka hari Jumaat tutup. Di Perlis hari Ahad tutup hari Jumaat buka, begitu juga pejabat yang lain seperti Tabung Haji. Sekarang hari Sabtu semua tutup.

  4. Bank kat kedah ditutup pada hari Jumaat.

  5. Aku pernah pergi satu kedai gunting rambut yang terletak di Kodiang, Kedah. Kata pemilik kedai itu bila masuk dalam kedai dia aku berada di Kedah, bila keluar kat luar tu Perlis. Aku juga pernah terbaca dalam akhbar ada orang yang ruang tamu rumah dia negeri Melaka, dapur Negeri Sembilan.
Sebenarnya memang indah tinggal di Malaysia, kita boleh pergi kemana sahaja tanpa rasa takut dan risau. Aku harap keamanan, kedamaian dan keharmonian yang dipinjamkan oleh anak cucu kita ini akan dikembalikan kepada mereka seperti mana diberikan oleh mereka kepada kita satu hari nanti.

Cuma aku sedih sikit bila terpandangkan gambar bendera Malaysia yang sempat aku rakamkan di satu tempat (rahsia) dah terlalu usang sangat. Sebenarnya banyak lagi tempat yang dengan mudah kita lihat pemandangan seperti ini, bagi orang yang suka pandang ke atas la. Kekadang ada juga permandangan bendera usang ini boleh dilihat di bangunan Sekolah dan Pejabat. Kalau dah tau usang tu turunkanlah kalau tak mampu beli yang baru. Adakah perkara ini boleh dianggap remeh??... Cuba kita fikir dan renungkan sejenak.

Tiada ulasan: