Sudi-sudilah klik kat sini

Selasa, September 09, 2014

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri.

Bila kita di tempat orang, kita lihat dan perhati dengan teliti sekeliling. Pasti apa yang kita lihat berbeza sama sekali dengan tempat asal kita datang, berbeza dengan tempat yang pernah kita kunjungi. Rumah, tempat kerja, hotel, alam sekitar, manusia, makanan, persekitan dan pelbagai perkara. 

Kadangkala tempat orang lebih baik dari tempat kita, walaupun kita selesa dengan tempat sendiri. Pepatah mengatakan  "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri". Hakikatnya ada banyak perkara dan contoh yang boleh diambil untuk dibawa balik ke negeri sendiri.

Memang terlalu banyak benda yang lebih baik di tempat orang, itulah yang selalu dirasakan. Adalah elok perkara yang baik kita ambil sebagai contoh, bawa balik dan aplikasikan di tempat kita. 

Jumaat, Mac 07, 2014

Berapa Lama Lagi

Masih disini, siapa punya. Siapa nak simpan. Aktiviti siapa yang terakhir guna benda ini. 

Lokasi diantara bangunan Pentadbiran dan Jabatan Perdagangan.


Kita tengok berapa lama lagi akan berada di sini.




Serabut

Dalam menjalankan tugas banyak perkara yang boleh menyebabkan kepala jadi serabut. Kalau rakan setempat bekerja asyik membebel dan menceritakan masalahnya setiap pagi tak pasal-pasal kepala orang lain juga boleh menjadi serabut.Pejabat jenis terbuka memang mempunyai banyak kebaikan. Tetapi yang menjadi keburukan ialah bila ada rakan yang bawa masalah dari rumah, masalah dalam menyelesaikan kerja ke pejabat. Walaupun masalah tu tak dibawa dalam bentuk yang boleh di tanggung dalam guni cuma sekadar membebel saja pun dah dapat membuatkan orang lain juga serabut.

Serabut, serabut, serabut.

Kalau ada masalah elok pi jumpa kaunselor.

Rabu, Mac 05, 2014

Sampai Bila Akan Berada Disini

Mudah untuk berkata, mudah juga untuk mengambil gambar. Sampai bila akan berada di sini. Siapa yang perlu mengambil tindakan. Adakah tugas yang berstatus 52, 48, 44, 41, 29 dan seterusnya. Ini semua mencacatkan penglihatan dan menggambarkan bahawa ada orang yang tidak menjalankan tugas mereka.

Gambar dirakam di tangga ke JTMK



Sabtu, Mac 01, 2014

1 Mac 2014

Kenduri kahwin. Datang awal, makanan masih panas, tuan rumah masih ceria, parking mudah, pengantin baru sampai. Yang penting setiap panggilan wajib di hadiri. Selamat menyambut menantu baru Puan Rashadah (Pegawai Eksekutif Tertinggi PTSS).



Balik singgah di Bandar Di Raja, Arau. Stesen keretapi baharu, sayang yang lama dirobohkan, tiada lagi peningalan zaman dahulu.


Isnin, Februari 03, 2014

Siapakah kita

Allah menciptakan makhluk ada tiga bahagian.


Dia menciptakan malaikat hanya diberikan aqal, tanpa diberi syahwat. Lalu Dia menjadikan haiwan yang dibekali syahwat tanpa diberi aqal dan Allah menjadikan manusia dengan diberikan aqal dan syahwat. Jika syahwat seseorang telah mengalahkan akalnya, maka haiwan lebih baik daripada dia. Namun barangsiapa menggunakan aqal dan menundukkan syahwatnya, tentulah dia lebih baik daripada malaikat.

Jumaat, November 15, 2013

Persekiran Ku

Monyet liar, panggil JPAM, panggil PERHILITAN
 

Macam-macam berlaku


Ular di JPH, panggil Bomba


Apa yang terjadi dengan bendera Malaysia kita nie?



Kalau tak jelas pi la tengok sendiri, sibuk menguruskan kerja seharian sampai bendera pun tak sempat nak tukar.
 
Mungkin gambar bawah ni lebih jelas kot