Sudi-sudilah klik kat sini

Ahad, Mei 31, 2009

Manusia Berperasaan dan Produk Yang Berkualiti ...

"Semakin Hari Semakin Sayang" itulah tema Kementerian Kesihatan, ada juga tema "Keluarga Diutamakan" yang ini aku tak ingat Kementerian Mana. Apa yang penting ialah keluarga perlu diutamakan. Jika keluarga terutamanya anak-akan kita bahagia, sihat dan penuh kasih sayang kita akan bekerja dengan baik. Bayangkan jika seorang pekerja yang asyik memikirkan bagaimana anaknya nak pergi sekolah atau anak masih menunggu di sekolah walaupun dah habis waktu belajar nak jemput tak boleh sebab pintu pagar tempat kerja berkunci dan sebagainya, situasi begini dah jadi kes teruk.

Waktu cuti sekolah adalah waktu kita nak habiskan masa dengan anak-anak, nak bawa mereka pergi bercuti ataupun nak lapangkan lebih masa dengan mereka. Masa yang amat berharga ini (cuti sekolah) kali ini nampaknya telah dirampas oleh KERJA. Ini boleh diumpamakan seperti sejarah Belanda menyerang dan merampas Tanah Melayu. Apa tidaknya wujudnya semester pendek ini menyebabkan ada orang yang tidak dapat bercuti, bila dah tak boleh bercuti, terabailah anak-anak. Tak boleh le nak bawa pi bercuti yang ada adalah masa-masa terluang seperti biasa, tidak adalah lagi keistimewaan. Apa boleh buat dah kerja dengan orang. Kalau tak ikut, itulah periuk nasi. Nak cari rezeki bukanya mudah. Arahan ketua mesti diikut.

Kekadang ada pihak yang mungkin mereka dah lepas zaman anak-anak pergi ke sekolah, atau dalam bahasa yang mudah anak dah besar, semua dah masuk U atau dah kawin. Mana nak fikirkan lagi masalah seperti ini. Begitulah hidup ini adalah ibarat roda ada ketika kita di bawah ada ketika diatas. Bila la nak dok atas pula?. Jadilah manusia yang berperasaan dan berbelas kasihan.

Tiada ulasan: