Sudi-sudilah klik kat sini

Selasa, Mei 19, 2009

Peperiksaan Akhir

Selamat menduduki peperiksaan akhir kepada semua pelajar PTSS khususnya dan Pelajar DSK amnya. Semoga anda semua dapat mejawab segala soalan yang dikemukakan dengan tenang dan betul. Memang menjadi adat belajar setelah berhempas pulas mentelaah pelajaran maka peperiksaanlah yang akan menjadi kayu pengukur tahap pencapaian anda semua. Kalau belajar dengan betul, gigih, sabar, tekun dan disertakan dengan doa yang tulus kepada yang Maha Esa, InsyaAllah akan beroleh hasil yang diharapkan. Saya doakan semoga anda semua akan berjaya. Ingat jangan guna kaedah "TOYOL" tak berkat, silap-silap kantoi dengan pengawas boleh GB (Good Bye).

Masa 2 jam dalam dewan peperiksaan amat penting dan bermakna sekali, segala tumpuan mestilah diberikan sepenuhnya kepada menjawab soalan, diharap tidak ada gangguan dari persekitaran seperti bunyi bising mesin rumput, bunyi tapak kaki orang berjalan, bunyi orang bersembang dan gangguan lain yang boleh membuatkan formula atau ingatan yang disimpan dalam memori boleh hilang.

Kepada rakan-rakan harap dapat bekerja dengan penuh dedikasi sebab dalam 2 minggu ini semua orang sibuk menjaga peperiksaan ada yang menjadi pengawas, ada yang nama diatas dan ada dibawah, ada yang menjadi ketua pengawas, dan mungkin juga yang tak jadi apa-apa.. nasiblah. Teringat apa yang disampaikan oleh Pengarah semasa perhimpunan yang akan menjadi kenangan bagi aku, sebab......????

Pengarah mahukan kecemerlangan dalam kerja, kerja mesti lebih dari masa yang ditetapkan. Perlu peka kepada persekitaran, cuba untuk membezakan dahulu dan sekarang. Dulu aku tak ada PS2 dirumah, sekarang anak aku main PS2 kat rumah, anak yang belum sekolah pun dah pandai main. Dulu susah nak naik pangkat harap-harap sekarang senang sikit naik pangkat. Dulu jawatan tak banyak sekarang banyak kot.

Pemikiran mestilah diluar kotak. Berfikir secara kreatif dan kritis. Ini sesuatu yang bagus ni, aku fikir nak bawa satu extreme game kat PTSS "hang-glidig" a sport in which you fly while hanging from a frame like a large kite which you control with your body movements. Aku rasa sukan ini sesuai kat sini, sukan ini boleh bermula dari atas bukit kat tangki air dan terbang turun hingga ke Ladang Tebu atau mana-mana saja nak landing. Apa macam canggih tak idea aku. Harap-harap lepas ini ada orang yang akan memajukan sukan ini, lepas tu baru la ramai orang datang kat ULU PAUH ni sebab nak cuba sukan yang extreme. Pauh Inn ada untuk penginapan.

Banyak lagi yang diperkatakan oleh BOSS seperti Keceriaan, Kerja Berpasukan, Tepati Masa dan Hadir Mesyuarat atau perjumpaan bagi mendapatkan info terkini. Aku rasa semua yang diperkatakan oleh Boss ini adalah sikap atau perkara yang perlu, mesti atau wajib ada pada semua orang. Ah.. tak perlu cakap banyaklah semua orang tau punya. Cakap banyak nanti kata nak bodek pula. Bodek tak main la.

Lepas minggu peperiksaan maka kita semua akan sibuk pula dengan menanda kertas peperiksaan. Kalau dulu lepas habis je minggu peperiksaan maka semua orang akan sibuk bercuti, nampaknya tahun ini tak perlulah berangan nak cuti panjang sebab cuti aku telah dirampas oleh pihak yang lebih berkuasa. Yang tinggal hanya cuti 30 hari sahaja setahun itu pun diistilahkan sebagai keistimewaan sahaja dan bukanya hak, Boss boleh tarik bila-bila masa sahaja jika dia mau. Padan muka aku., apa boleh buat kekadang kita terpaksa lepaskan satu perkara jika mahukan satu perkara yang lain, mana boleh dapat kedua-duanya. Memang dah menjadi adat. Lagipun aku dah lama juga jadi cikgu ni dah lebih 10 tahun dah, dah puas cuti panjang. (cakap untuk menyedapakan hati sendiri).

CUTI!!! 30 Mei hingga 13 Jun cuti sekolah, emmm elok juga kalau minta cuti masa tu. Esok boleh isi borang cuti, harap-harap Boss luluskan. Apapun .. Keluarga Perlu Diutamakan....

1 ulasan:

cikseed berkata...

en taher nak bercuti pi mana. wow! best nyaaaaaa