Sudi-sudilah klik kat sini

Khamis, Mei 28, 2009

Manusia Berperasaan dan Produk Yang Berkualiti

Bagi sesebuah kilang yang mengeluarkan produk sudah pasti akan berusaha untuk menghasilkan produk yang berkualiti dan tiada pembaziran. Sebab itulah ada kilang yang menggamalkan kosep "zero defect". Dengan konsep ini setiap produk yang dihasilkan tidak akan ada kecacatan langsung, semua keluaran pasti akan dapat dipasarkan atau dijual. Konsep ini juga sepatutnya diamalkan di tempat aku bekerja.

Tempat aku bekerja mengeluarkan tenaga kerja separa mahir, bukannya barangan. Tenaga mahir yang dihasilkan disini juga seboleh-bolehnya seperti barangan yang dihasilkan. Maksudnya mereka ini haruslah tip top. Hantar saja kat mana pun boleh terus bekerja bermula dari hari mendaftar diri, tidak perlu lagi bertanya atau "kena belajar lagi". Maaf le aku bukan nak samakan manusia dengan barangan, tetapi aku nak bayangkan yang apa yang cuba kami hasilkan disini adalah tenaga kerja yang memang berkualiti. Bak kata pepatah melayu, "campak ke laut menjadi pulau, campak ke darat menjadi bukit".

Tetapi kekadang usaha murni yang hendak dicapai akan menghadapi kekangan yang membuatkan kita menjadi kecewa. Ialah, apa tidaknya, kita berhadapan dengan manusia. Bayangkanlah masa yang sepatutnya diambil selama 13 minggu dipendekkan menjadi 8 minggu sahaja. Cuba bayangkan jika sesuatu produk yang sepatutnya disiapkan dalam 7 hari, mesti disiapkan dalam 4 hari sahaja. Jika tenaga pekerja tidak ditambah malah dikurangkan terpaksalah berkerja 24 jam sehari selama 4 hari tanpa henti, aku ingat robot pun boleh JEM.

Itu dari segi tenaga kerja untuk mengeluarkan produk, bagaimana pula dengan produk yang akan dikeluarkan adakah akan wujud fenomena "asal jadi dah le". Kalau tak salah aku satu ketika dulu Universiti juga telah cuba melaksanakan "third semester" bagi tujuan untuk melahirkan graduan dalam masa yang singkat. Tetapi perkara tak diamalkan lagi dengan alasan masa yang singkat menyebabkan graduan yang keluar tidak berkualiti.

Apa pun yang akan terjadi semua pihak haruslah berfikir secara waras, bagi pihak yang merancang apakah niat mereka, tidakah mereka terfikir banyak-banyak, kesan, akibat dan hasil yang akan dicapai. Tercapaikah usaha kita untuk menghasilkan "pekerja minda kelas pertama" atau "kelas yang terbawah" yang akan ada nanti di pasaran. Kekadang kita berselindung disebalik lidah tajam yang pandai bermain kata, kononya untuk membantu pihak yang memerlukan walaupun hakikatnya hati dan fikiran memanglah tidak dapat dilihat orang lain.

Tiada ulasan: