Sudi-sudilah klik kat sini

Sabtu, Mei 23, 2009

Berapakah Simpanan Wang Anda Sebulan ????

Hari ini kita akan memeperkatakan tentang berapa peratuskah dari pendapatan yang perolehi setiap bulan sempat disimpan sebagai kegunaam untuk masa depan atau dimasa kecemasan. Cuba kita renungkan sejenak. Adakah semua wang yang diperolehi setiap bulan akan dibelanjakan bagi membayar bil-bil, hutang, membeli pakaian dan makan. Tida ada satu sen pun yang sempat kita simpan. Kalau disimpanpun hanya untuk beberapa bulan sahaja atau diistilahkan "akan dikorek/gali bila sesak". Adakah kita akan sesak setiap hujung bulan.

Kita harus mengenepikan sejumlah wang sebagai simpanan yang kekal dan tidak mengusik simpanan ini walau apapun berlaku. Jika ini dapat diamalkan barulah kita akan dikategorikan sebagai seorang yang dapat mendisiplinkan diri dalam meyimpan wang. Adakah kita dapat mendisiplinkan diri kita dalam menyimpan wang?. Tanya diri sendiri dan kaji corak penyimpanan dan perbelanjaan sendiri.

Insuran atau Takaful (takaful patut menjadi pilihan kerana halal) adalah satu kaedah penyimpanan yang paling sesuai bagi yang ingin lebih berdisiplin dalam kaedah menyimpan wang untuk masa depan.

Dengan menyertai pelan Etiqa Takaful kita bukan sahaja dapat menyimpan wang untuk masa depan malah mendapat manfaat perlindungan jika berlaku kematian. Dalam bahasa yang mudah, jika kita mati waris akan mendapat pampasan. Ini mungkin dapat meringankan sedikit beban yang akan ditanggung oleh waris kita, terutama jika kita dah ada keluarga. Senang sikit isteri atau suami sekurang-kurangnya beberapa bulan sebelum kedudukan kewangan mereka menjadi stabil selepas ditinggalkan.

Dalam masa yang sama simpanan yang kita buat dalam pelan Etiqa takaful tadi juga merupakan simpanan untuk masa depan. Jika diizinkan Allah umur kita panjang dan telah sampai tempoh matang, segala sumbangan yang dibuat akan dapat kepada kita semuanya termasuk keuntungan sepertimana yang dipersetujui dalam kontrak.

Mungkin kita pernah terbaca dalam lapuran akhbar beberapa minggu yang lepas, mengatakan bahawa ramai diantara kita yang akan sengsara selepas bersara (pencen). Sudah semestinya bermula sahaja bulan pertama kita pencen, pendapatan dah jadi separuh. Kalau bulan sebelum pencen gaji RM3000, bulan depan setelah pencen tinggal RM1500, dan itu mungkin pada 20 atau 25 tahun akan datang masa tu nilai duit mungkin akan menjadi lebih rendah dari sekarag. Adakah kita bersedia untuk mengalami situasi begini.

Fikirkanlah sejenak betapa pentingnya menyertai Skim Etiqa Takaful. Untuk maklumat lanjut anda boleh menghubungi saya, bagi mendapatkan cara yang betul untuk menyimpan wang anda dengan selamat.

Mohamad Taher bin Kasa
019-4156019
email: taherkasa@hotmail.com

1 ulasan:

pkksabah berkata...

Dulu KWSP bagi talk kat jabatan aku pernah tanya ..Mane lebih baik
1. Duit kita buat mencarum dalam KWSP.
2. Duit kita buat beli insuran.

Kalau pencen..kecik..hutang masih ada, anak masih sekolah...Insuran boleh top up kan.Itupun kalau insuran matang waktu pencen. Tapi still boleh licin kalau tak reti berbelanja. Macam dapat KWSP gak.
Tok wan aku kata beli emas..beli emas..sebab emas kalau perang masih laku..boleh beli beras..Kalau Duit..haram tak laku...Iolah..tok wan aku idup zaman perang..