Sudi-sudilah klik kat sini

Sabtu, Oktober 10, 2009

Chaplong







Pokok ini tempat aku panggil pokok cenderai, buah dia bulat-bulat. Kegunaanya yang aku tahu ialah buat peluru dalam permainan "chaplong". Dulu masa aku kecik-kecik aku suka permainan ini. Nak buat "chaplong" ni kena rajin sikit, sebab nak kena cari buluh. Buluh yang digunakan adalah jenis buluh yang tebal. Buluh jenis kecil saiznya, bukan buluh yang digunakan untuk buat lemang, itu buluh besar tetapi nipis, ada buluh kecil tetapi nipis, yang ini digunakan untuk buat pancing.
Buluh untuk buat chaplong ni mesti kecil tetapi tebal. Lubang di tengahnya mesti kecil. Kena masuk hutan cari buluh ni.
Bila dah dapat buluh, kena buat penjolok dia pula dengan buluh juga, buat penjolok kena raut elok-elok, supaya dapat dijolok ditengah-tengah batang buluh tadi. Penjolok mesti ada hulu, supaya mudah untuk dipegang.
Buah cenderai digunakan sebagai peluru, mula-mula kena masuk satu biji dulu, jolok bagi dia berada di depan. Kemudian masuk satu biji lagi dan jolok dengan kuat, bila dijolok satu letupan kecil akan berbunyi dan buah yang didepan tadi akan keluar, buah yang baru masuk akan berada di depan. Lepas tu ulang lagi, begitulah seterusnya.
Seronok juga guna caplong ni main perang. Sapa yang mula cipta permainan ini aku tak tau la, dan aku harap orang yang baca blog aku ni faham dengan apa yang aku ceritakan. Sekarang ni ada tak lagi budak-budak yang main benda ni. Entah lah, zaman dah berubah. Mana sesuai lagi nak main benda-benda macam ini. Dulu mana ada permainan yang canggih-canggih, mana ada PS2 atau PS3. Apapun kita mesti ikut peredaran zaman. Kalau jadi Ketua Pengarah atau Pengarah atau Ketua Jabatan pun mesti ikut peredaran zaman, tak boleh nak samakan dengan zaman mereka muda-muda dahulu. Heheheheheh......

1 ulasan:

LeEyA berkata...

sy pnh kena tembak ngn buah ni dlu2.. kena serangan hendap.. jahat budak yg tembak sy tu.. tempat yg kena tembak tu jadi gatal2..