Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, Oktober 21, 2009

Sesal Dahulu Pendapatan Sesal Kemudian Tiada Gunanya

Begitulah kata pepatah. Dahulu kerja cikgu, bila pelajar cuti aku pun cuti, banyak juga cuti dalam setahun. Tapi sekarang dah tukar dari cikgu jadi pensyarah. Dahulu mengajar kat sekolah sekarang kat Politeknik. Dahulu orang panggil Cikgu sekarang panggil Encik. Dulu cuti banyak sekarang cuti sikit. Dulu cuti penggal sekarang cuti tahun.
Dalam kes aku sekarang cuti bukan lagi hak, ianya adalah satu kemudahan sahaja. Ketua Jabatan ada hak untuk tidak meluluskan cuti aku, huhuhu...., Kononya bila dah tukar kepada cuti tahun, senang sikit nak cuti bersama dengan anak-anak. Bila anak-anak cuti sekolah boleh lah aku pun minta cuti sama. Ini bisikan hati aku masa nak sign masuk skim DH dahulu.
Tapi..., kalau cuti waktu pelajar tidak cuti, kena ganti kelas yang tertinggal. Alasan yang diberikan memang lah seratus peratus tidak boleh dinafikan kerana jam pertemuan mestilah cukup kalau tidak budak (palajar) akan "kurang ajar". Pelajar perlu diutamakan anak sendiri biarpilah.
Anak-anak aku akan mula bercuti pada 21 November hingga 31 December 2009 ini, jadi masa yang paling sesuai untuk ambik cuti ialah 21 November hingga 4 December, lebih kurang 14 hari, cuti rasmi hanya 9 hari sahaja. Aku rasa 9 hari tu hak aku nak cuti, kelas yang tertinggal pun boleh diganti cuma 5 jam sahaja (bisa diatur). Kebetulan pula masa itu adalah hari raya haji, jadi bolehlah bercuti sakan sikit. Tapi apa boleh buat cuti yang di pohon ini bukanya hak cuma satu keistimewaan, boleh diluluskan dan boleh tidak diluluskan dan ianya juga boleh ditarik balik. Huhuhuhuhuhu ....... apa nak buat ketawa jelah hahahahahahahah, padan muka aku.
Idea sapalah yang terlalu bijak sangat pi tukar sistem cuti ini aku pun tak tau, kalau aku diberi kesempatan untuk jumpa orang ini aku nak ucap tahniah diatas kebijaksanaan dia. "Perkara dah elok-elok baik pi tukar buat apa". Sapa yang jadi mangsa, aku, dia ataupun mungkin juga pihak lain yang akan merana kerana pangkah tak mengena. Padan muka.... sapa?

Tiada ulasan: