Sudi-sudilah klik kat sini

Isnin, Oktober 19, 2009

Bisul

Baru ni anak aku jadi bisul, bawa ke klinik, doktor bagi antibiotik dan ubat menghilangkan bengkak. Mengikut doktor tu bisul ni boleh jadi dari luar dan juga dari dalam, maksudnya dari luar tu ialah sebab kita kurang bersih, dari dalam tu aku tak berapa paham apa yang di perkatakan oleh doktor tu, dia cakap orang puteh aku bukanya paham sangat.

Lepas beberapa hari makan antibiotik ada la surut sikit, selang seminggu jadi lagi, bawa lagi ke klinik, kali ni depa bagi lagi antibiotik. Masa kat klinik isteri aku ada berbual dengan sorang kakak, dia bagi petua untuk merawat bisul. Katannya bisul ni senang saja. Ambil daun mengkudu sapu dengan kapur makan lepas tu upar-upar (gosok kat tapak tangan sampai lumat atau hancur) sehingga keluar buih dan tampal kat tempat jadi bisul. InsyaAllah akan sembuh katanya.

Aku pun, cubalah petua ini dan dengan izin Allah mujarab. Ini cuma petua yang aku guna kat anak aku sajalah, mungkin petua ini tak serasi ngan orang lain. Tapi bagus juga petua tradisional ni, tak salah mencuba. Untuk kegunaan luar badan saja, kalau dalaman kena fikir dulu.

Tiada ulasan: