Sudi-sudilah klik kat sini

Jumaat, September 17, 2010

Tugas Luar

Dah lama aku tak bertugas di luar kawasan.  Sebenarnya banyak tugas kekeluargaan yang pelu diuruskan, yang utama sekali ialah menghantar anak-anak ke sekolah dan bermacam-macam lagilah, biasalah orang dah bekeluarga dan mempunyai anak yang masih bersekolah, keluarga perlu diutamakan. 

Bayangkanlah bagaimana seorang anggota tentera yang terpaksa bertugas berbulan-bulan di luar (operasi/masuk hutan). Mungkin inilah salah satu sebab mengapa anak-anak tentera ada kenderaan (feri) menghantar mereka ke sekolah.

Aku lebih rela bekerja ditempat kerja sekarang dari bekerja diluar kawasan. Bayangkanlah terpaksa berkerja dari jam 8.00 hingga 10.00 malam dan memberikan sepenuh tumpuan kepada satu kerja, amat membosankan, tapi apa boleh buat dah diarahkan, terpaksalah ikut saja.

Untuk menghilangkan rasa kebosanan terpaksalah tanamkan dalam minda, "sekali sekala apa salahnya berjalan makan angin dan duduk dihotel."

Bayangkanlah perjalanan menggunakan bas ekspress dari Perlis ke Kota Raya, sekurang-kurangnya 6 jam, kalau naik keretapi lagi lah membosankan. Nak bawa kenderaan sendiri pun memenatkan juga. Aku ni bukan jenis suka sangat memandu jauh-jauh. Kalau boleh naik MAS syok sikit. Tapi siapa nak bagi, jangan haraplah.

Sepatutnya majikan mestilah mementingkan kebajikan pekerja, jika pekerja diperlukan untuk melakukan satu tugasan, berilah sedikit keistimewaan, tak boleh naik MAS, airAsia pun jadilah, alah bukannya mahal sangat. Mahal sikit dari bas ekspres saja.

Apa boleh buat, dah berkerja dengan orang, kena ikut sajalah, nantilah kalau aku dah jadi boss kepada diri sendiri aku tak akan mengeluh lagi. Harap-harap tahun depan aku akan jadi boss kepada diri aku sendiri, masa itu "akulah boss dan akulah pekerjanya"
 

Tiada ulasan: