Sudi-sudilah klik kat sini

Khamis, September 09, 2010

Makmurnya Negaraku

Siapa kata ekonomi kita sekarang meleset, sejak terbenamnya matahari petang tadi hingga sekarang berapa banyak dentuman mercun dan bunga api yang telah aku lihat dan dengar. Bayangkanlah jika setiap kali dentuman berapa RM yang melayang. Banyak sungguh duit depa no. Mana depa dapat, ish, ish, ish tak sayang ke duit sungguh. Arwah bapa aku pernah kata membakar mercun atau bunga apa seolah-olah seperti membakar duit. Alhamdulillah aku masih berpegang kepada pesanan dia. Jangan harap aku nak beli bunga api atau mercun untuk anak-anak aku. Kalau mereka beli sendiri aku tak tau la, biasalah anak remaja keinginan mereka bukan boleh disekat. Aku dulu pun pernah ramaja juga.

Kalau dulu hanya ada mercun roket dan bunga api sahaja, paling power pun mercun lada. Tapi sekarang bermacam-macam bunga api dan mercun. Dulu kalau nak tengok bunga api hanya pada hari-hari tertentu di Stadium. Tapi sekarang jiran sebelah pun ada bunga api yang power punya. Inilah budaya kita yang semakin berkembang. Dunia yang tanpa sempadan, masyarakat kita bermain mercun dan bunga api mengalahkan negara yang mengeluarkan barangan itu sendiri. Makmurnya Negaraku. Heran macamana depa boleh bawa masuk benda ni kenegara kita, siapalah yang punya angkara. Ini mesti RM punya pasal, yang penting boleh untung, apa nak jadi kepada negara mereka peduli apa. Yang jual dan yang beli serupa saja.

Apalah agaknya akan terjadi 10 atau 20 tahun lagi. Semoga Allah sentiasa merahmati negara ku ini. Semoga Allah akan membahagiakan anak cucu kita nanti didunia dan akhirat.

Selamat Hari Raya
Maaf Zahir dan Batin

Semoga Allah menerima ibadah kita.

Teks asal boleh dibaca dilaman blog http://www.taherkasa.blogspot.com/

Tiada ulasan: