Sudi-sudilah klik kat sini

Ahad, September 19, 2010

Lain Padang Lain Belalang

Kepada rakan-rakan dalam fb teks asal di laman blog http://www.taherkasa.blogspot.com sudi-sudilah ke laman blog aku dan klik pada iklan

Apakah yang dibuat oleh belalang?, pesoalan yang menarik, belalang mana ada bekerja. Belalang adalah sejenis serangga yang merosakkan tanaman seperti sayuran. Belalang merupakan musuh utama bagi petani. Apakah kaedah yang paling sesuai untuk menghapuskan belalang?. Penggunaan racun makhluk perosak adalah kaedah yang amat mudah dan berkesan.

Bagaimana pula jika kita pelihara burung-burung sebagai penghapus belalang. Kita biarkan alam semula jadi yang meghapuskan musuh tanaman seperti belalang dan ulat-ulat. Katakan "tidak" pada racun makhluk perosak, pasti hidup kita akan lebih selamat.

Petua hari ini ialah kita tanam sayur-sayuran untuk kegunaan sendiri, tanam bayam, tanam kunyit, tanam halia, tanam cili, serai, rebung dan bermacam-macam lagi sayuran boleh ditanam. Kalau tak ada tanah tanam sahaja dalam "polybag". Ingat jangan gunakan racun, biarkan burung-burung memakan ulat-ulat dan belalang.

Hasil tanaman pastinya tidaklah cantik seperti yang dibeli di pasar, daun sayur pasti belubang, tak apa asalkan kita makan makanan yang tidak mempunyai unsur-unsur yang membahayakan diri.


Juga jangan gunakan baja yang mempunyai kandungan bahan kimia, gunakan baja organik atau baja kompos.

Kalau nak makan ayam organik beli sahaja dari HPA.

Bagimana pula dangan pepatah Melayu "Lain Padang Lain Belalang". Ini lebih kurang  pada tafsiran aku ialah, perangai, tingkah laku dan tabiat manusia tidak sama di semua tempat.

Bagi orang yang baru datang ke sesuatu tempat sama ada berpindah kerja atau baru masuk kerja, jangalah anggap orang ditempat baru tu sama seperti di tempat lama. Tak kira yang baik atau yang buruk. Banyak perbezaannya.  Ambil masa untuk memerhati dan memahami manusia di tempat baru, masa yang diambil mungkin 6 bulan hingga 2 tahun. Kalau dah 2 tahun pun masih tak juga dapat memahami perangai manusia di tempat baru, baik berhenti saja dari jadi manusia.

Tiada ulasan: