Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, Oktober 21, 2009

Sesal Dahulu Pendapatan Sesal Kemudian Tiada Gunanya

Begitulah kata pepatah. Dahulu kerja cikgu, bila pelajar cuti aku pun cuti, banyak juga cuti dalam setahun. Tapi sekarang dah tukar dari cikgu jadi pensyarah. Dahulu mengajar kat sekolah sekarang kat Politeknik. Dahulu orang panggil Cikgu sekarang panggil Encik. Dulu cuti banyak sekarang cuti sikit. Dulu cuti penggal sekarang cuti tahun.
Dalam kes aku sekarang cuti bukan lagi hak, ianya adalah satu kemudahan sahaja. Ketua Jabatan ada hak untuk tidak meluluskan cuti aku, huhuhu...., Kononya bila dah tukar kepada cuti tahun, senang sikit nak cuti bersama dengan anak-anak. Bila anak-anak cuti sekolah boleh lah aku pun minta cuti sama. Ini bisikan hati aku masa nak sign masuk skim DH dahulu.
Tapi..., kalau cuti waktu pelajar tidak cuti, kena ganti kelas yang tertinggal. Alasan yang diberikan memang lah seratus peratus tidak boleh dinafikan kerana jam pertemuan mestilah cukup kalau tidak budak (palajar) akan "kurang ajar". Pelajar perlu diutamakan anak sendiri biarpilah.
Anak-anak aku akan mula bercuti pada 21 November hingga 31 December 2009 ini, jadi masa yang paling sesuai untuk ambik cuti ialah 21 November hingga 4 December, lebih kurang 14 hari, cuti rasmi hanya 9 hari sahaja. Aku rasa 9 hari tu hak aku nak cuti, kelas yang tertinggal pun boleh diganti cuma 5 jam sahaja (bisa diatur). Kebetulan pula masa itu adalah hari raya haji, jadi bolehlah bercuti sakan sikit. Tapi apa boleh buat cuti yang di pohon ini bukanya hak cuma satu keistimewaan, boleh diluluskan dan boleh tidak diluluskan dan ianya juga boleh ditarik balik. Huhuhuhuhuhu ....... apa nak buat ketawa jelah hahahahahahahah, padan muka aku.
Idea sapalah yang terlalu bijak sangat pi tukar sistem cuti ini aku pun tak tau, kalau aku diberi kesempatan untuk jumpa orang ini aku nak ucap tahniah diatas kebijaksanaan dia. "Perkara dah elok-elok baik pi tukar buat apa". Sapa yang jadi mangsa, aku, dia ataupun mungkin juga pihak lain yang akan merana kerana pangkah tak mengena. Padan muka.... sapa?

Selasa, Oktober 20, 2009

Siapa Yang Kena

Gambar ini diperlolehi dari seorang kawan. Ini gambar yang didakwa diambil di kawasan PTSS, Mengikut cerita atas cerita gambar ini diambil secara tidak sengaja. Jadi penulis misteri pula kali ini.

Nampak gaya macam satu posing istemewa je, aneh juga. Aku pernah tengok rancangan TAPS dan Ghost Hunter, Orang Puteh yang bawa camera canggih pun susah nak dapat tangkap gambar hantu, tapi mereka ini dapat tangkap, menghairankan.

Walaubagimanapun cuba lihat dan renungkanlah, percaya atau tidak terpulanglah. Tapi aku tetap tak percaya.

Isnin, Oktober 19, 2009

Bisul

Baru ni anak aku jadi bisul, bawa ke klinik, doktor bagi antibiotik dan ubat menghilangkan bengkak. Mengikut doktor tu bisul ni boleh jadi dari luar dan juga dari dalam, maksudnya dari luar tu ialah sebab kita kurang bersih, dari dalam tu aku tak berapa paham apa yang di perkatakan oleh doktor tu, dia cakap orang puteh aku bukanya paham sangat.

Lepas beberapa hari makan antibiotik ada la surut sikit, selang seminggu jadi lagi, bawa lagi ke klinik, kali ni depa bagi lagi antibiotik. Masa kat klinik isteri aku ada berbual dengan sorang kakak, dia bagi petua untuk merawat bisul. Katannya bisul ni senang saja. Ambil daun mengkudu sapu dengan kapur makan lepas tu upar-upar (gosok kat tapak tangan sampai lumat atau hancur) sehingga keluar buih dan tampal kat tempat jadi bisul. InsyaAllah akan sembuh katanya.

Aku pun, cubalah petua ini dan dengan izin Allah mujarab. Ini cuma petua yang aku guna kat anak aku sajalah, mungkin petua ini tak serasi ngan orang lain. Tapi bagus juga petua tradisional ni, tak salah mencuba. Untuk kegunaan luar badan saja, kalau dalaman kena fikir dulu.

Ahad, Oktober 11, 2009

Semangat

Semangat adalah satu perkataan melayu. Ada organisasi yang terpaksa bebelanja untuk menaikan semangat kakitangan bagi meningkatkan produktiviti. Bagi diri kita sendiri apakah perkara yang boleh menaikkan semangat. Adakah semangat satu yang ada dalam diri atau sekadar satu perkataan.

Selalu kita dengar ada yang berkata "aku datang dengan penuh semagat" atau "aku tak bersemangatlah hari ini". Bagaimanakah nak memastikan kita sentiasa bersemangat atau semangat itu sentiasa "tip top". Bolehkah semangat diperolehi dengan memerhati sahaja apa yang orang lain buat.

Semangat, semangat, harap kau datang dalam hidup ini setiap hari...... menyeru semangat.

Sabtu, Oktober 10, 2009

Chaplong







Pokok ini tempat aku panggil pokok cenderai, buah dia bulat-bulat. Kegunaanya yang aku tahu ialah buat peluru dalam permainan "chaplong". Dulu masa aku kecik-kecik aku suka permainan ini. Nak buat "chaplong" ni kena rajin sikit, sebab nak kena cari buluh. Buluh yang digunakan adalah jenis buluh yang tebal. Buluh jenis kecil saiznya, bukan buluh yang digunakan untuk buat lemang, itu buluh besar tetapi nipis, ada buluh kecil tetapi nipis, yang ini digunakan untuk buat pancing.
Buluh untuk buat chaplong ni mesti kecil tetapi tebal. Lubang di tengahnya mesti kecil. Kena masuk hutan cari buluh ni.
Bila dah dapat buluh, kena buat penjolok dia pula dengan buluh juga, buat penjolok kena raut elok-elok, supaya dapat dijolok ditengah-tengah batang buluh tadi. Penjolok mesti ada hulu, supaya mudah untuk dipegang.
Buah cenderai digunakan sebagai peluru, mula-mula kena masuk satu biji dulu, jolok bagi dia berada di depan. Kemudian masuk satu biji lagi dan jolok dengan kuat, bila dijolok satu letupan kecil akan berbunyi dan buah yang didepan tadi akan keluar, buah yang baru masuk akan berada di depan. Lepas tu ulang lagi, begitulah seterusnya.
Seronok juga guna caplong ni main perang. Sapa yang mula cipta permainan ini aku tak tau la, dan aku harap orang yang baca blog aku ni faham dengan apa yang aku ceritakan. Sekarang ni ada tak lagi budak-budak yang main benda ni. Entah lah, zaman dah berubah. Mana sesuai lagi nak main benda-benda macam ini. Dulu mana ada permainan yang canggih-canggih, mana ada PS2 atau PS3. Apapun kita mesti ikut peredaran zaman. Kalau jadi Ketua Pengarah atau Pengarah atau Ketua Jabatan pun mesti ikut peredaran zaman, tak boleh nak samakan dengan zaman mereka muda-muda dahulu. Heheheheheh......

Khamis, Oktober 08, 2009

Indah dan Permai
















Betapa indahnya kampungku, aman damai, udaranya nyaman. Malamnya sepi, tanpa kepengitan suara kenderaan. Udara pagi yang segar, kekadang diselabuti kabus yang dingin. Berbeza di tempat lain yang diwaktu pagi udara seakan-akan bercampur bau minyak petrol.

Syok duduk di kampung ni, begitulah kisah orang lama, dulu dah puas merantau, sampai ke Miri, Sarawak, kemudian Seremban, Kelang, Damansara dan kini di Ulu Pauh. Insya Allah hujung bulan ni nak pindah pi Changloon pula, rumah baru.

Ada pepatah melayu mengatakan "batu yang bergolek tak berlumut". Maksudnya kalau sentiasa pindah randah tak sempat nak buat harta. Aku harap lepas ni tak pindah randah lagi kot. Apa pun situasinya, hanya Allah yang menentukan kita hanya mampu merancang.

Isnin, Oktober 05, 2009

Kursus Di Hutan Belum, Tasik Banding, Perak

1. Gambar Buah macam Pisang
2. Gambar Bunga Pakma yang belum kembang
3.Gambar Cendawan
4. Gambar Awan yang mendung




Video Perjanan (Kesiputan yang amat sangat) dengan tongkang yang dikatakan Feri


video

29 September 2009 hingga 2 Oktober 2009 berkursus "Team Building" di Hutan Belum, Tasik Banding, Grik Perak. Perjalanan yang agak lama, menaiki bas dari PTSS jam 9.00 pagi sampai di Jeti Tasik Banding Jam 2 petang. Dari Jeti menaiki Feri (Tongkang) ke Pulau Tali Kali, memakan masa selama 1 jam (kesiputan yang amat sangat).
4 hari 3 malam, berkampung dalam hutan tebal, tepi tasik. Tidur di callet yang agak selesa juga. Banyak juga aktiviti, yang dah biasa dibuat, ada yang aku tak sanggup buat (kalau tak sanggup jangan buat, buat apa nak menyusahkan diri sendiri). Minta maaf banyak-banyak kepada kawan-kawan yang menyumpah kat aku bagi aktiviti ini.
Bukan nak kejar pangkat atau nak apa-apa, yang penting rezeki yang halal. Biarlah peluang yang ada diberikan kepada golongan muda yang masih banyak peluang dan masa hadapan. Bagi aku yang dan 40++ tak ada apa yang nak dikejarkan sangat, sekadar untuk tidak mengecewakan pihak yang telah bertungkus-lumus mendapatkan peruntukan bagi menjayakan program ini. Semoga aku tidak mengecewakan sangat rakan-rakan sekumpulan dan orang lain, kalau ada (rasa memang ada) sekali lagi mohon ampun dan maaf (masih mood hari raya).
Harap hidup aku tak akan menyusahkan orang lain.