Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, Ogos 11, 2010

Untung

Siapa yang tidak mahu untung, tidak ada orang yang berniaga semata-mata untuk rugi. Setiap perniagaan mesti berobjektifkan keuntungan.  Berapa peratuskah (%) keuntungan seunit barang yang dijual.  Sebagai pembeli mungkin kita tidak pernah memikirkan perkara ini. Bagi kita asalkan kita dapat beli barang yang diidamkan dengan harga yang berpatutan sudahlah.  9 daripada 10 rezeki adalah dari perniagaan.

Selagi ada keuntungan selagi  itulah manusia akan berusaha untuk berniaga, dalam bulan ramadan ramai yang akan  berniaga. Setiap perniagaan pasti akan beroleh keuntungan. Ada yang berniaga barangan yang sah dan halal. Ada jua yang menjual barangan yang tidak pasti sah dan juga halalnya seperti menjual mercun yang diseludup. Barangan seperti mercun ni bukanya ada faedah, membazir dan menganggu ketenteraman  orang saja.(bising)

Selagi ada untung selagi itu manusia akan berjual, ada yang sanggup jual minyak petrol ke negara jiran, ada yang jual barang cetak rompak dan bermacam-macam lagi. Harap-harap mereka yang buat kerja tak senonoh ini cepat-cepatlah insaf dan bertaubat. Semoga negara kita akan dipenuhi mausia yang berniaga secara jujur.

Selamat berpuasa. Layarilah laman blog aku selalu http://www.taherkasa.blogspot.com/

Tiada ulasan: