Sudi-sudilah klik kat sini

Ahad, Februari 28, 2010

Pekerjaan

Apakah pekerjaan warga kampung kita atau anda, ada yang menoreh getah, ada yang bersawah padi dan bermacam-macam pekerjaan yang menghasilkan pendapatan yang halal. Jika di kenang kembali 100 tahun dahulu sekitar tahun 1910 atau tahun 1900 dan sebelum itu. Ini cuma kenangan kembali, bukan fakta sejarah. Berapa ramaikah penghuni sesebuah kampung. Apakah pekerjaan penghuni kampung ketika itu, bagaimanakah cara pakaian mereka, bagaimanakah rumah mereka dibina, bagaimanakah perhubungan mereka, jalan yang menghubungi sebuah kampung dengan kampung yang lain.

Kita sekarang yang tinggal dalam suasana serba maju, ada jalan raya yang besar, ada pengangkutan yang pantas, ada makanan yang mewah dan sedap, ada pakaian yang cantik dan banyak dan bermacam-macam lagi. Aman dan damai. Syukur kepada Allah banyak-banyak.

Cuba bayangkan pula 100 tahun akan datang, apa nak jadi. Bagaimanakah bentuk kenderaan masa itu, bagaimanakah cara perhubungan masa itu, apakah jenis makanan bagaimana cara berpakaian. Tak siapa yang tahu. Seronok juga menggunakan otak kita yang ada berjuta-juta sel untuk menggambarakan masa depan.

Yang penting disini, ialah untuk menggunakan minda kita yang dijadikan oleh Allah untuk berfikiran kreatif dan inovatif menghasilkan banyak barangan agar kita menjadi bangsa yang maju.

Tiada ulasan: