Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, Februari 17, 2010

Kemahiran






Salam sejahtera petang tadi ke basikal tukar tiub tayar depan kena caj RM7.00. Basikal yang aku kadang-kadang guna untuk mengeluarkan sedikit peluh diwaktu petang. Pemilik kedai seorang lelaki tua yang dibantu oleh seorang anak yang masih muda. Gambar basikal dan kedai diatas hanya sekadar hiasan sahaja. Apa yang ingin diperkatakan disini ialah bagaimana kemahiran dan perniagaan di warisi dari satu keturunan ke satu keturunan. Kemahiran dalam perniagaan menservis (membaiki) basikal yang diturunkan kepada anaknya. Anaknya dengan rela dan gembira menjalankan tugasnya (dari riak muka yang aku lihat). Inilah rahsia yang perlu dicungkil. Inilah ilmu yang perlu dipelajari. Di Sekolah, Politeknik dan Universiti matapelajaran keusahawanan di gubal dan di ajar kepada kebanyakan pelajar. Tetapi ramai yang tak sampai kemana, dimanakah kekurangan ilmu yang dipelajari. Banyak lagi yang perlu kita terokai.
Semangat, kekuatan, ketabahan, kemahuan, pengorbanan dan macam-macam perkara +ve perlu ada dalam jiwa kita. Kalau tidak, kita tidak akan kemana. Entah-entah kita perlu mengemis di tanah air sendiri satu masa nanti.
Kalau kita baca kebanyakan akhbar hari ini menceritakan tentang kajian yang dilakukan oleh Malaysian Business menyatakan orang terkaya di Malaysia mempunyai kekayaan sebanyak RM42.76 billion. (Baca akhbar hari ini kalau nak tau lebih lanjut). Macamana harta yang sebegitu banyak diperolehi?. Sudah tentu daripada usaha yang gigih diperingkat awal. Tentu banyak cabaran dan rintangan ditempuhi sehigga angka berbillion ini di capai.
Ada seorang kawan pernah berkata ketika bersembang di kedai kopi. Nak cari RM1 juta yang pertama memang sukar, tapi bila dah ada RM1 juta, duit itu akan tumbuh seperti taugeh. Walaupun kita tidor duit itu akan tumboh sendiri.
Ada juga cerita dari kawan lama tentang sorang pemuda yang menang dalam pertandingan hanya mahukan satu biji beras pada hari pertama, permintaan ini menjadi bahan ketawa pembesar-pembesar yang mendengarnya. Tetapi satu biji hendaklah digandakan dengan dua pada kedua, dua biji akan diganda dengan dua pada hari berikutnya, begitualah setiap hari jumlah yang bertambah perlu digandakan dengan jumlah yang bertambah. Cuba ambil kakulator kira tengok. Hari pertama 1, esok 2 ganda 2, lusa 4 ganda 4, tulat 16 ganda 16 dan seterusnya tungging dan hari-hari lain.
Duit satu sen yang kita tak hiraukan pun kalau kita gandakan menggunakan kaedah ini sebulan jadi berapa? Banyak juga wooo....

Tiada ulasan: