Sudi-sudilah klik kat sini

Khamis, Mac 26, 2009

Kebajikan

Kebajikan perkataan yang amat dalam maknanya kali ini. Ada kementerian yang dinamakan Kementerian Kebajikan Masyarakat (dulu) sekarang nama apa tah, aku pun tak pasti. Aku bukan nak cerita tentang kementerian tu.

Indahnya negeri Perlis yang permai lagi mempersona. Ulu Pauh, sebuah perkampungan yang memang dahulunya ulu. Pagi-pagi dah kena hantar anak ke sekolah lebih kurang 11 km dari rumah, pergi dan balik kira 22 km. Kalau satu hari 3 kali bermakna dah lebih kurang 66 km sehari. Boleh tahan juga tu. Kalau 1 km minyak 20 sen dah berapa satu hari. Apa boleh buat dah tanggungjawab ibu bapa bila dah ada anak mesti beri pendidikan, jauh atau dekat mesti kena hantar le.



Permulaan Perjalanan Kesekolah (0720 pagi). Abang yang sulong (Firdaus) dah dalam kereta, Yul masih lagi makan roti dan Addin apa tah yang di fikirkan melihat abangnya. Kat belakang matahari baru nak terbit.



Kalau anak-anak angkatan tentera mereka boleh naik trak (feri), seronok juga jadi anak askar. Tetapi kerja askar memang tak menentu masa mereka berada dirumah, kekadang masuk hutan sampai 3 bulan nak jaga keamanan kita semua, wajarlah anak-anak mereka mendapat keistimewaan itu.



Satu perkara yang istimewa berada di Arau ni ialahlah "tidak ada bas sekolah/kurang". Tidak ada perkhidmatan bas sekolah, bukan tak ada langsung. Sepanjang aku menghantar anak ke sekolah tak pernah aku nampak bas sekolah yang warna oren tu. (Kalau usahawan ini satu idea yang bagus - "masalah merupakan satu peluang kepada usahawan).

Harap-harap akan ada usahawan yang akan muncul selepas ini memberikan perkhidmatan kepada kami yang berada di Ulu Pauh ini. Macam kata seorang pensyarah akau masa kat Universiti dahulu "Orang buka kilang roti bukan bertujuan nak bagi orang makan tapi mendapatkan keuntungan dari perniagaan roti". Sebab itulah aku mulakan blog aku hari ini dengan perkataan "Kebajikan".

Janga lupa untuk ke kedai ecom saya http://www.cantikbergaya.blogspot.com/

dan http://www.bahagiasentiasa.blogspot.com

Dapatkan barang keperluan anda disana, sungguh mudah, tak perlu lagi memandu, beratur dan mencari-cari barangan yang diperlukan. Cepat!! sebelum terlambat.


2 ulasan:

serabut otak berkata...

saya pun pernah jugak naik benda alah ni nak pi skolah. syok woooo

Taher berkata...

Terima kasih kerana ulasan anda, ish, ish, teringin juga nak naik. Ada tangga pula tu, woo mesti best.