Sudi-sudilah klik kat sini

Selasa, Mac 10, 2009

Antara Bandar

Semalam pergi ke Lapangan Terbang untuk hantar isteri aku pi Kuala Lumpur. Perjalanan yang paling sesuai ialah kapal terbang, kalau naik bas lama sangat masa yang diambil. Bayangkanlah bertolak jam 9 pagi 5 atau 6 petang baru nak sampai. Jadi apa salahnya naik kapal terbang, lagipun sekarang kita dah ada pilihan kalau nak murah sikit boleh naik Airasia.

Sebenarnya karenah birokrasi adalah satu pekataan yang kekadang mendengarnya cukup sedap tetapi yang menjadi masalah perlaksanaan memang menjelikkan. Cuba lihat kronologi dibawah:

  • 2 Mac Tarikh surat panggilan (tarikh bertugas 10 Mac) perjalanan 9 mac
  • 3 Mac Tarikh surat di Fax (tarikh yang sama surat diterima, ini sudah pasti)
  • 4 Mac tarikh surat sampai ke jabatan
  • 5 Mac hantar kat BOSS untuk dapat kelulusan
  • 6 Mac 4.55 petang belum keluar dari bilik BOSS (hari ini hari Jumaat)
  • 7 Mac Sabtu/8 Mac Ahad/9 Mac Isnin (cuti) hari perjalanan

Mau tak mau kena beli sendiri tiket, terpaksalah keluar RM sendiri. Tambang pergi balik, teksi, hotel dan makan, banyak juga tu. Harap-harap semuanya dapat buat tuntutan. Kalau tak dapat jawabnya meranalah badan.

Masa kat Lapangan Terbang, aku tengok trend orang kat sini ada sebahagian yang suka letak kereta mereka kat tepi jalan dan bukanya kat tempat parking yang disediakan. Agaknya mereka nak jimat kot. Bayaran masuk letak kerta yang aku bayar tak lah mahal sangat cuma RM1.10 sahaja, jika nak banding dengan KLIA memanglah jauh. Bila aku masuk kat dalam bangunan terminal keadaannya gelap, macam tak ada elektrik, dalam pikiran aku mungkin mereka nak jimat kot. Penerbangan tiba dalam sehari cuma ada 4 sahaja, jadi takkan mereka nak buka lampu 24 jam kot, bagus juga langkah berjimat cermat begini. Ini satu amalan yang baik. Samalah juga dengan mereka-mereka yang suka letak kereta kat luar tadi nak jimat juga.

Kesimpulannya, inilah bezanya berada di kawasan yang jauh dari bandar yang maju seperti Kuala Lumpur, Johor Bharu dan Pulau Pinang. Kehidupan disini amat ringkat sekali, tiada kesesakan jalanraya, tak perlu takut untuk letak kenderaan di tepi-tepi jalan walaupun kat lapangan terbang. Tapi kalau nak naik kapal terbang tak boleh le buat suka hati datang lewat, kalau syarat mengatakan 45 minit mesti dah daftar masuk jangan cuba nak buat macam petugas kauter tu saudara terdekat. Silap-silap tengok asap je le keluar kat ekor kapal terbang tu.

Yang duduk kat bandar-bandar besar tu, marilah balik kerja kat bandar-bandar yang tenang macam Alor Setar dan Kangar ni, sama je. Ini pendapat aku je lah.

Lawatilah http://www.cantikbergaya.blogspot.com untuk mendapatkan barangan idaman ramai

Tiada ulasan: