Sudi-sudilah klik kat sini

Sabtu, November 19, 2011

Melangkah Ke Alam Remaja

Hari ini dua anak aku bersunat (circumcision), bersunat cara moden. Mudah, cepat, tidak menyakitkan dan mahal le sikit. Tak apa yang penting semua selesai. Mohamad Nasruddin 9 tahun dan Mohamad Syahmi 7 tahun.
Wajah ceria sebelum bersunat



Menunggu....

Selesai

Semoga mereka berdua tabah menghadapi beberapa hari mendatang, masa bersunat memang tak sakit sebab disuntik ubat bius, bila dah selesai pun tak sakit sebab masih ada kesan ubat bius dan  harap tidak sakit sampai sembuh.

Menurut kata isteri aku, kalau anak bersunat bapa  yang kena rawat, ibu tak boleh rawat dan tengok kemaluan anak kalau mau cepat sembuh. Jadi akulah yang merawat mereka sekarang ni. Semasa aku menulis blog ini kedua-duanya baru tidur. Harap malam ini mereka dapat tidur dengan nyenyak.

Bersunat cara moden ini memang lebih mudah dan selesa berbanding cara dahulu. Masa zaman dahulu bersunat cara kampung menggunakan khidmat Tok Mudim, anak dimandikan dengan air yang dingin, duduk atas batang pisang, sebelum potong kepit dengan buluh dan potong guna pisau cukur berlipat.

Bila dah maju sikit guna khidmat doktor, guna ubat bius, potong dengan pisau lepas tu jahit urat supaya pendarahan berhenti. Ini kaedah yang digunakan pada anak sulung dan anak yang kedua. 

Bagi mereka berdua ini pula guna kaedah yang lebih mudah, guna botol dan kepit, tak perlu jahit. Doktor suntik ubat bius setempat, lepas tu masukan selinder, kepit dan potong, ringkas dan mudah. Kaedah yang aku cerita ini melalui apa yang aku perhati, tapi kalau cerita mengikut kaedah perubatan mungkin lain kot. Kalau nak tengok boleh tengok macamana doktor buat boleh cari dalam google. Aku ada jumpa tapi tak mau link kat sini takut dikatakan lucah.

2 ulasan:

SiTyAiZa berkata...

semoga addin dan syahmi cepat sembuh..... :)

Taher Kasa berkata...

amin, terima kasih, SiTyAiZa