Sudi-sudilah klik kat sini

Jumaat, Mei 27, 2011

Kerja

Kerja..., kerja..., ada orang tepat pukul 5 dah balik dan ada yang pukul 7 malam belum balik lagi. Masing-masing ada tugas yang diselesaikan.

Ramai yang bercuti minggu depan, masa yang sesuai untuk cuti, anak-anak cuti sekolah. Inilah masanya untuk bersama mereka. Ada yang akan balik ke kampung bagi menziarahi mak dan ayah. Betapa bersarnya ganjaran  yang diperolehi dari menziarahi mak dan ayah, hanya Allah sahaja yang tahu.

Ada  yang tak dapat bercuti, macam-macam alasan dan sebab..., kerja belum habis, kena ganti tempat boss, kena pergi kursus dan sebagainya. Itulah kehidupan. Tak semua yang akan kita dapat. Nak dapat sesuatu mesti kena korbankan sesuatu.

Ada juga tugasan  yang perlu dilakukan oleh tenaga kerja yang sedikit, pihak yang memerintah selalunya buat macam ini, suruh orang bawah lakukan tugas yang besarrrrr tapi kakitangan tak cukup, nak tambah kedekut. Ada kerja  yang memerlukan peralatan  yang banyak, tapi bila kita minta untuk beli tak diluluskan, macamana nak buat kerja. Bila dalam meeting dia suruh kita guna juga sumber  yang ada. Kalau yang kreatif dan bertenaga bolehlah buat itu dan ini. Itupun bukanya dapat pujian pun dalam mesyuarat bedah siasat. Hampeh  pun tarakkk.

Seronoknya kalau tak perlu kerja tapi duit masuk tiap-tiap bulan. Alangkah bahagianya hidup ini.

1 ulasan:

Unknown berkata...

sangat mustahil kalau dok saja duit masuk tiap2 bulan....