Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, November 10, 2010

Mengawasi Peperiksaan

Bermula dari tahun 2004 hingga ke semester ini, tidak pernah lagi aku dikecualikan dari menjadi Pegawas Peperiksaan di Politeknik (PTSS). Memang dah termaktub dalam tugas sebagai seorang pensyarah di PTSS menjadi Pengawas Peperiksaan adalah salah satu tugas yang mesti dilakukan. Dahulu pelajar tak ramai, pesyarah pun tak ramai, sekarang pelajar dah ramai, pensyarah juga dah ramai, kena jadi pengawas peperiksaan juga.

Pernah satu ketika dahulu bilik kelas digunakan sebagai dewan peperiksaan, sekarang Dewan Harum Manis digunakan sepenuhya. Nampaknya tahun ini DHM besrta bilik kelas digunakan juga.

Yang aku tahu waktu mengawas peperiksaan ada peraturan-peraturan yang patut di ikuti, kerja pensyarah ni sebenarnya taraf Profesional. Profesional ni samalah macam Doktor. Diantara peraturan mengawas peperiksaan yang masih aku ingat ialah:-

  • Waktu mengawas tak boleh bersembang.
  • Tak boleh baca jawapan pelajar
  • Tak boleh guna kasut yang kuat berbunyi ketika berjalan
  • Mesti berikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajar, dicadangkan agar duduk/berdiri disudut yang dapat memerhatikan keseluruhan pelajar.
  • Mulakan masa peperiksaan mengikut waktu yang telah ditetapkan.
  • Tidak boleh mengubah jarum jam
  • Tidak boleh mengganggu calon dengan pembetulan-pembetulan
Mengawas peperiksaan kalau nasib kurang baik dapat rakan yang banyak kerenah pun jenuh juga, ada yang datang 10 minit sahaja lepas tu hilang entah kemana,  pergi minumlah, mesyuaratlah dan bermacam-macam alasan yang diberi.

Kalau kita dah mengiktiraf diri sebagai Profesional maka kita harus menjaga Profesional kita, kalau tidak sanggup lebih baik tak payah jadi Profesional.

Tiada ulasan: