Sudi-sudilah klik kat sini

Sabtu, April 17, 2010

Bisnes, Usahawan

Pagi tadi berkesempatan menghadiri seminar Program Gerak Usahawan Siswa di Dewan Harumanis PTSS, kehadiran pelajar seperti biasalah dari sepuluh hanya dua yang hadir. Mungkin bagi sesetengah orang bilangan yang hadir tidak penting, kenginan mereka yang hadir untuk mendengar dan seterusnya menjadi usahawan adalah penting.

Penceramah bukan calang-calang orang, Ybhg. Tan Sri Dato' Muhammad Ali bin Hashim, peluang ini tak disia-siakan oleh aku. Dari buku "Berani Menang" tulisan Mark Victor Hansen dan Jack Canfield, setiap kita seharusnya menghadiri seminar dalam bidang yang diminati sekurang-kurannya sekali sebulan. Menghadiri seminar adalah salah satu langkah untuk meningkatkan kekuatan mental diantaranya; Membaca bahan yang membina, menjadi pekongsi minda, menjadi seorang mentee, mendengar pita rakaman yang memberikan inpirasi dan pengajaran, menghadiri seminar, dan akhir sekali elakan pengaruh buruk TV.

Dalam buku itu juga menyarankan kita agar kita menyenaraikan orang yang ingin kita temui. Senaraikan seberapa ramai orang yang ingin kita temui. Bila kita dah berjaya bertemu dengan orang yang kita senaraikan, tuliskan perkataan "kemenangan".

Banyak juga input-input baik yang disampaikan oleh penceramah serta doa dan harapan beliau agar ramai yang menjadi usahawan pada satu hari nanti.

Timang Tinggi Sampai Cucur Atap
Belum Tumbuh Gigi Dah Pandai Baca Kitab

ATAU

Timang Tinggi-Tinggi Sampai Jangan Sampai Jatuh Tangga
Belum Tumbuh Gigi Dah Pandai Nak Berniaga

Tiada ulasan: