Sudi-sudilah klik kat sini

Selasa, Januari 12, 2010

Kesatuan Pekerja


Dahulu aku adalah ahli NUTP/KPPK (National Union of the Teaching Profession). Sekarang pun aku masih lagi ahli yang berdaftar dan berbayar. Aku bangga menjadi ahli kesatuan ini. Mungkin ada orang yang berasa tidak penting menjadi ahli kesatuan, terutamanya golongan yang cop jari mereka masih lagi belum kering. Sebenarnya banyak faedah yang dapat diperlolehi bila kita menjadi ahli kesatuan ni. Sekurang-kurangnya menjadi tempat paling akhir sekali bila nak mengadu masalah.


Bulan Oktober 2009, isteri (gambar ceria diatas) aku mohon tambang percuma untuk mengunjugi wilayah asal (Sarawak). Aku rasa isteri aku berhak untuk mendapatkan kemudahan ini kerana memang tertulis dalam pekeliling dan Perdana Menteri pun ada menyatakan tujuan kemudahan ini diberi agar mereka-mereka yang bertukar wilayah dapat mengunjungi wilayah asal sekurang-kurannya setahun sekali. Masa aku bertugas kat Sarawak dahulupun aku dapat juga kemudahan ini. Sekarang ini pun ramai yang dari semenanjung samada rela atau terpaksa bertugas di sana masih mendapatkan kemudahan ini.


Syukur kerana permohonan diluluskan. Masalahnya waran tidak dapat dikeluarkan kerana Pejabat tak ada duit. Heran, pelik dan ajaib, Pengarah boleh lulus tetapi tak dapat tiket. Pelik tak?. Nak mengadu kat sapa, nak jumpa Pengarah?. Bila cakap dengan Pegawai Eksekutif, keputusan mereka mengalahkan Pengarah. Aku pun heran siapakah sebenarnya boss kat tempat kerja aku sekarang ni. Aku rasa ini salah satu punca kerjaan BN kalah dalam PRU13 haritu. (geram tahap gaban ni)


Staf kat pejabat pun satu, aku punya hormat kat mereka bukan main lagi. Bila nak berurusan aku akan mengikut prosedur, masuk ketuk pintu bagi salam. Hormat bukan takut. Bila kita dah lebih hormat, bukan nak balas dengan baik. Setakat ini aku rasa dah 4 kes yang membuatkan aku bengang kat orang pejabat.


Pertama. Gaji kena potong walaupun pinjaman perumahan belum diluluskan.


Kedua. Dapat tunggakkan RM3000. Lepas tu dapat memo kata tersalah bayar kena bayar balik RM5000 ada ke patut. Sekolah kat mana depa ni aku pun tak tau. Anak aku darjah tiga pun tau kira.


Ketiga. Nak tuntuk elaun pindah RM1000 tak dapat sebab aku dah guna lori pejabat. Kalau aku sewa lori kat luar tak sampai pun RM30 ringgit. Masa aku mohon lori mereka tak bagitaupun yang peraturanya begitu. Apa salahnya bagi tau, ini kawan-kawan bukan pelanggan. Nak jimat sangat duit tu dapat apa.


Keempat. Tak dapat tuntut elaun perjalanan sebab tak ada duit. Heran macam mana depa jaga duit. Tak belajar ke. Bisnes sampai juta-juta duit TNT pun tak boleh nak kawal ke.


Apa nak kata sekarang, satu yang selalu aku kata "tak apa hari ini hari depa, esok hari kita pula"


Akhirnya aku cuba nak mengadu kes Kemudahan Tambang isteri aku tadi kat NUTP. Harap-harap lepas ni ada sedikit perubahan. Kalau pihak bawahan prestasi kerja tak bagus gaji statik, harap harap depa pula yang statik kali ini, padan muka depa. Jangan aku pula kena pindah ke Sarawak sudah le.

1 ulasan:

alladiin berkata...

wah...doa org teraniaya tu bro.. klu aku kat tmpt ko pun, sure bengang gak..