Sudi-sudilah klik kat sini

Sabtu, Januari 09, 2010

Aktiviti Masa Lapang





Syukur kepada Allah. Ada masa lapang apa nak buat?, tanam sayur. Beli Polybag 20 keping RM11.00, isinya minta kat Abang aku kat Felda. Nak beli tanah dalam plastik pun mahal juga sekarang ini. Kat Changlun 5 bag RM10.00. Tanam dalam polybag senang sikit nak ubah-ubah dan juga nak menjaganya. Inilah hidup dizaman sekarang ini. Kalau kat kampung dulu, tanah sekeliling rumah boleh buat dusun, tapi bila hidup kat Kawasan Taman Perumahan, adalah sedikit kawasan untuk bercucuk tanam. Nak terus tanam kat kat tanah lapang tak berapa sesuai, biasalah mana ada pemaju yang nak bagi tanah yang subur, tanah yang ada bercampur dengan batu-batu. Tak apalah yang penting ada juga kawasan untuk bercucuk tanam.
Kalau banyak duit teringin juga nak beli tanah lebih kurang 10 hektar untuk berkebun (angan-angan biar tinggi). Harap kekawan sentiasa memberi dorongan dan doa agar aku dapat capai segala impian. Kawan tolong doa dan beri sokongan kita mesti berusaha. Tanam sayur kira berusaha juga la tu. Boleh jua save duit beli sayur. Nak tau aku tanam apa. Kuchai, petola, terung, kunyit, cili padi dan daun selasih. Nanti bila dah subur aku download gambar. Bila dah berhasil nanti boleh makan dan beri kepada jiran-jiran.
Ada Dr. dari U kat sini kata kalau nak bagi subur, kita kena bercakap dengan pokok yang kita tanam. Aku ada juga cuba nak cakap ngan pokok-pokok ni, tapi tak jadilah takut nanti jiran-jiran nampak dan kata aku sewel pula. Mungkin kena tunggu masa yang sesuai, waktu orang semua tak ada boleh kot cakap ngan pokok.

Tiada ulasan: