Sudi-sudilah klik kat sini

Isnin, Disember 14, 2009

Kenapa Kita Masih Perlu Guna Kertas

Zaman sekarang kan dah ada komputer dan kecangihan rangkaian internet, aku rasa kertas dah tak perlu digunakan lagi dah dalam urusan seharian kerja aku. Semua perkara boleh dimasukan terus dalam komputer dan disimpan dalam pengkalan data. Orang yang bertanggungjawab memegang data hanya perlu masukkan data dalam komputer. Orang yang nak semak juga tak perlu semak pada kertas, semak je kat komputer di meja dia, orang yang nak sahkan pun tak perlu sah kat kertas, sahkan sahaja kat komputer dia. Tanda tangan pun boleh diubah cara digital, pakai password masing-masing.

Bila ini semua dilaksanakan banyak benda boleh dibuang dalam sungai (maksudnya tak perlu digunakan). Mesin Cetak, Mesin Photostat, Kertas, Stapler, Dawai Kokot dan banyak lagilah. Kan ini semua dinamakan menjaga alam sekitar, pokok tak lagi perlu ditebang, duit pun boleh jimat untuk beli peralatan seperti mesin-mesin tadi. Yang perlu ada cuma komputer dan rangkaian.

Adakah alasan selagi ada ISO selagi itulah kertas diperlukan, emmm aku rasa itu hanya alasan, ISO sendiripun kalau boleh bercakap dan berfikir akan kata tak payah guna kertas. Guna komputer lagi canggih.

Apa lagi yang boleh kita buang bila dah canggih manggih ni, aku ingat telefon pun dah tak perlu guna lagi, buang saja, pakai perhubungan secara rangkaian.

Pelajar pun tak perlu lagi bawa buku, bekalkan (bagi free) dengan laptop sorang satu, semua pakat bawa laptop saja. Nota, buku dan juga exam pakai laptop saja.

Mungkin idea aku hari ini banyak orang tak setuju dan pertikaikan, tapi percayalah satu hari nanti semua akan jadi seperti ini. Cuma masa saja belum sampai. Cuma yang penting aku jangan dibuang sudahlah, nak makan apa kalau dah tak ada kerja. Takkan nak jadi dreba teksi sapu kot.

2 ulasan:

alladiin berkata...

menyampahnya aku dgn perkataan iso tu...adiiihhh...

Taher Kasa berkata...

ISO = Ikut Suka Oranglah (kata Encik Yaakob Hasrat)