Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, Disember 23, 2009

2 X Ganda

Bil telefon aku bulan lepas meningkat dengan mendadak 2 x ganda, kalau selalunya tak lebih dari RM70.00 tapi bulan ini aku kena bayar 121.70, apa dah jadi. Nak kata aku begayut, mustahil, aku bukanya bercinta lagi. Mungkinkah pembayaran yang aku buat melalui Internet Banking bulan lepas tersilap, tak juga. Bila diselidiki secara terperinci dalam bil yang diterima memang betul aku yang guna. Bila dah guna kenalah bayar.

Memang ada orang yang memegang kepada prinsip jangan guna harta peribadi untuk tugas dan jangan guna barang pejabat untuk kegunaan peribadi. Bila ingin membuat panggilan berkaitan dengan tugas guna telefon pejabat. Masalahnya kerja perlu diselesaikan segera, kalau nak guna telefon pejabat alamatnya kerja yang boleh disiapkan dalam masa 10 minit mungkin memerlukan 30 minit. Nak kena telefon operator, minta dia sambungkan, itupun kalau talian tidak sibuk, kalau talian sibuk lama lagilah. Kalau masa dah masuk pukul 1.00 tepat dah tak boleh guna dah sebab masa rehat, kena tunggu pukul 2.00.

Awal bulan lepas aku kena uruskan satu majlis penting pada hari minggu pula tu, dah sah hari minggu tak boleh guna telefon pejabat sebab operator tak ada, mau tak mau terpaksalah guna telefon sendiri. Dahlah kena datang berkerja pada hari minggu dan tidak boleh berganti kena guna telefon sendiri. Tak ada bayaran langsung. Kena maki hamun ada la, sebab kerja tak buat dengan baik (tak ambil gambar). Kena bayar bil lebih pula tu. Apa lah nasib badan.

Mungkin gunung berapi Mayon di Philipina tu dah lama memendam perasaan seperti aku ini, mujur ada laman blog ini boleh juga aku melepaskan geram, lega la sikit. Tak ada orang baca pun tak apa, janji boleh lepaskan geram. Gunung Mayon mana ada laman blog untuk melepaskan geram.

Ada yang berkata buat kerja kena ikhlas, aku memang buat kerja ikhlas, tapi masalahnya duit, masa dan perasaan yang di keluarkan adalah lebih baik aku sumbangkan untuk keluarga dan anak-anak aku. Buat kerja penat dan habis duit orang lain yang dapat nama.

Tiada ulasan: