Sudi-sudilah klik kat sini

Jumaat, September 04, 2009

Bintang

Apakah faktor utama kejayaan sesaorang dalam menjalankan sesuatu tugas? Adakah terletak seratus peratus pada "usaha" ataupun ada sesuatu yang di istilahkan sebagai "bintang yang cerah" dalam diri sesorang itu. "Usaha tangga kejayaan", tetapi faktor bintang jua perlu diambilkira. Ada orang yang buat apa pun jadi, tanam pokok; menjadi, memancing; dapat banyak ikan, berniaga; untung selalu; pelihara binatang, kucing, lembu, kambing dan ikan keli; menjadi.
Ada yang buat apa pun tak menjadi, perniagaan dah bepuluh-puluh dicuba, satu pun tak menjadi, tanam pokok; tumbuh macam tak mau hidup je; memancing; seekor pun tak dapat.
Adakah faktor kecerdikan juga perlu diambilkira dalam mencapai kejayaan. Ada manusia yang dilahirkan dengan IQ yang tinggi, kira pandai la ni. Kalau kat sekolah dulu dia mesti dapat no 1. Huh kalau nak difikirkan banyak juga faktor-faktor yang mempengaruhi kejayaan sesaorang.
Melalui pengamatan aku, sesaorang itu perlu ada "Ong" kata orang cina, atau "bintang sentiasa cerah" mengikut kata isteri aku akan berjaya dalam melakukan sesuatu perkara. Ini semua adalah pendapat dan pengamatan peribadi aku sendiri sajalah, mungkin mengikut teori motivasi adalah tidak tepat sama sekali. Tak kiralah tepat atau tidak, tapi itu yang selalu aku perhatikan.
Kalau dalam sitem saraan baru dahulu, rakan yang mendapat prestasi melintang dan mengegak selalunya mereka-mereka yang mempunyai bintang yang cerah ni saja yang dapat. Kalau nak dinilai dari prestasi kerja dan kecerdikan lebih kurang sama saja dengan orang lain.
Apapun istilah dan situasi, kita haruslah bersyukur kepada kurniaan Allah kepada kita, mungkin ada orang yang dikurniakan dengan kecerdikan, kepandaian dan juga keistimewaan tertentu. Cuma kita terlupa untuk menggilap bintang yang dianugerahkan agar ianya menjadi lebih begermelapan.

Tiada ulasan: