Sudi-sudilah klik kat sini

Rabu, Oktober 22, 2008

Menyimpan/Menabung

Kenapa perlu menyimpan? Persoalan yang agak menarik untuk dijawab. Persoalan yang perlu dijawab oleh insan-insan yang dah berpendapatan (yang dah kerja le). Tetapi kalau di imbau kembali zaman persekolahan dulu kita menyimpan juga, masa itu kita menyimpan mungkin ada sebab, mungkin sebab nak dapatkan sesuatu contohnya nak beli mainan.

Bila dah bekerja dan berpendapatan tetap, menyimpan sebahagian dari pendapatan adalah amat-amat perlu, tidak boleh diabaikan. Bayangkan jika sebulan gaji RM1800 habis dibelanjakan, satu sen pun tidak disimpan.

Menyimpan ini penting untuk menghadapi masa depan yang tidak kita jangkakan, sapa boleh ramal masa depan?. Esok lusa tak tau apa nak jadi pada kita, mungkin masih sihat, atau jatuh sakit ataupun dah dijemput oleh yang maha Esa. Kalau dah dijemput oleh yang maha Esa, yang penting hanya bekalan amal sajalah, simpanan tak perlu dah kot. Tapi kalau sakit atau kesesakan kewangan, maka simpananlah yang boleh membantu kita. Takkan nak cari kat Along kot.

Cukup untuk hari ini. Jangan lupa hubungi saya (wakil etiqa) ntuk rundingan percuma tentang bagaimana nak menyimpan atau meyelamatkan sebahagian dari pendapatan anda. Email taherkasa@hotmail.com

Tiada ulasan: