Sudi-sudilah klik kat sini

Ahad, Julai 25, 2010

Macam-macam

Lama tak menulis, hari ini nak mulakan dengan satu kisah terserempak dengan dua orang pemuda berumur dalam lingkungan 20 tahun sedang membeli alat ujian kehamilan di sebuah kedai 24 jam disini. Waktu itu jam dah pukul 12 malam, aku kesana kerana nak beli roti untuk sarapan pagi esok. Dalam hati terfikir juga kenapalah dua orang pemuda ini nak beli benda ni?. Apakah tujuan mereka, takkan mereka nak guna untuk diri sendiri kot. Hakikatnya inilah tempat kita sekarang, apa dah jadi. Kita terlalu mengejar kemodenan, kita mau segala-galanya maju, manusia maju, idustri maju, pendidikan maju  dan yang sama maju denganya. Kita hidup terlalu bebas apa dah jadi?

Kisah berikutnya terserempak dengan dua orang pemuda juga umur dalam lingkungan 20 tahun, tapi yang ini warga Thai, dari motosikal dan wajah mereka aku pasti mereka dari Thailand. Berpakaian seragam balik dari menoreh getah dan membawa peralatan menoreh. Kelihatan amat penat mencari rezeki yang halal di negeri orang. Itulah kehidupan dan nasib mereka, bebeza dengan anak-anak kita yang dibuai dengan kemewahan dan kemajuan. Mana ada anak-anak kita yang sanggup bekerja keras menoreh getah sekarang ni.

Berikutnya terserempak pula dengan seorang pemuda yang membeli minyak petrol dengan kuantiti yang banyak diisikan dalam tong dan dimuatkan didalam kereka nasional. Mulanya terfikir juga mesti nak guna untuk mesin menuai padi, tapi mana ada mesin menuai padi yang guna minyak petrol. Dia nak buat apa minyak banyak sangat?. Selagi ada keuntungan manusia akan tetap berusaha tak kira ianya merampas hak orang lain atau tidak, asal boleh jadi duit dengan mudah. Tidak langsung terfikir risiko kereta terbakar ke atau ...

aku pun nak cari duit juga....
lawatilah blog kedai aku http://www.cantikbergaya.blogspot.com/
yang ini halal dan tak curi hak orang

Tiada ulasan: