Sudi-sudilah klik kat sini

Sabtu, Ogos 08, 2009

Zaman Berubah

Teringat aku satu ketika dahulu kalau tak silap dalam tahun 1973 atau 1974 (agak-agak) masa tu umur dalam lingkungan 5 atau 6 tahun, satu malam aku pegi menonton TV di sebuah rumah kat dalam kampung, setahu aku hanya satu rumah itu sahaja yang ada TV ketika itu. Pengalaman itu yang aku masih ingat (memori lama) yang lain dah tak ingat dah. Pegi tengok cerita apa aku pun tak ingat. TV pula ketika itu sure hitam dan putih je. Masa tu kampung aku tak ada elektrik lagi, guna jenerator kecil. Mungkin ramai yang mempunyai kisah yang seakan-akan sama, malah lebih menarik lagi.



Berbeza sungguh dengan masa sekarang boleh kata setiap buah rumah ada TV, ada sesetengah rumah tu bukan satu malah dua atau tiga biji. Sekarang tahun 2009, lebih kurang dah 36 tahun masa dah berlalu, kalau direnungkan memang 30++ tahun tu memang lah lama, tapi kalau di renung-renung lagi macam sekejap saja, entah apa lagi perubahan yang akan berlaku. Itu baru tentang TV, bermacam-macam lagi perkara yang boleh disenaraikan. Inilah yang dinamakan kemajuan dan InoVasi, telefon, kereta, motosikal, Universiti malah manusia pun berubah, bertambah dan berevolusi. Itu belum kira cerita dinasor yang pupus. Bayangkanlah 30++ tahun yang akan datang.



Masa sekolah dulu cikgu suruh lukis kenderaan masa depan, mesti ada kawan-kawan yang akan melukiskan gambaran Kota Kuala Lumpur ada kenderaan bersayap yang boleh terbang kesana-kesini. Mungkin juga perkara ini akan benar-benar wujud hari nanti (kereta terbang).

KUALA LUMPUR (Gambar hiasan)
Bersediakan generasi sekarang untuk menghadapi tahun-tahun yang mendatang, adakah kita sebagai ibu bapa telah melengkapkan mereka dengan persediaan yang cukup?. Satu persoalan yang kekadang sukar untuk di jawab. Adakah kita hanya membiarkan keadaan sahaja yang menentukan masa depan mereka, atau menyerakah sahaja bulat-bulat kepada sistem pendidikan yang dirangka oleh golongan yang dianggap cerdik pandai. Sedangkan kita semua sibuk mencari RM untuk membayar bil-bil (hutang) setiap 25 haribulan.

Tiada ulasan: